NYÅRSAFTON FÖR ETT ÅR SEDAN

Publicerat: 2011-12-30 Kl: 18:45:19 | I kategori: Gravid & allt vad det innebär



Nyårsafton för ett år sedan. Vi hade varit hemma i två dygn. Två dagar men en liten bebis, vad är det? Ingenting. Martin svängde ihop en tvårätters och hade köpt en liten flaska bubbel. Jag kanske tog en mun. Bilden på mig i fönstret. Det är så mycket inget vet, så mycket ingen förstår och som jag till väldigt få delat med mig av. På bilden där jag står på knäna och tittar på nyårsfyverkerierna har jag innan fått hjälp av Martin att ta mig upp i soffan "jag vill så gärna få se nyårsraketerna". Men man ser inte tårarna för jag gråter på bilden av att ha så in i helsikes ont. Del tre i förlossningsberättelsen. Den jag så sällan pratar om. Jag har innan bara valt att fokusera på allt det fina, som i bild ett och fyra men det kanske börjar bli dags.





Kommentarer
Postat av: Sandra - mamma till Melwin

Ja en förlossning kan föra med sig en hel del. Var inte heller beredd på vad som hände och det är väl det som är en förlossning. Man kan inte styra över vad som händer, bara försöka bearbeta det som varit jobbigt! Jag glömde för en stund men sen kom det tillbaka och speciellt i början då alla amningshormoner svallade. OMG!

Kram till dig!

2011-12-30 @ 20:28:32
Postat av: johanna

hej, vilken klänning tycker du jag ska ha på nyår ?

kram

2011-12-30 @ 20:49:05
URL: http://tuffys.blogg.se/
Postat av: Linda

Utan att direkt veta din story vill jag påstå att jag känner igen mig. I smell trouble liksom ;) det är en jävla grej att få ut ungarna.

2011-12-30 @ 21:56:08
URL: http://fantastiskera.blogg.se/
Postat av: Hemma hos Katta

Usch, usch! Din förslossningsberättelse har etsat sig fast hos mig. Tur att du alltid är så positiv!



Jag har ju glömt att gratta Tuva på hennes 1-års dag! Grattis, grattis till världens sötaste lilla Tuva på din stora dag (i efterskott)!



Kramar från Öret



2011-12-30 @ 22:48:41
URL: http://kattabloggen.blogg.se/
Postat av: Lollo

Hej,

Har du sett detta?

http://svtplay.se/v/2624249/uppdrag_granskning/del_14_av_16__spricka_hela_vagen?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2605552/sb,p103536,1,f,-1



Nu vet jag ju inte om det är samma skada som du hade men kanske intressant ändå.



Gott nytt år!

2011-12-31 @ 11:26:44
Postat av: Caroline

Jag vill läsa, men vet inte om jag vågar. Det är bra att du tagit dig tid att bearbeta den delen av förlossningen, för på så sätt har även vi fått chansen att förbereda oss. Vågar du skriva, så vågar jag läsa. Tillsammans är vi starka!

2011-12-31 @ 12:13:32
URL: http://carromeller.blogg.se/
Postat av: Anne

Jag har sett Uppdrag Granskning och blir förbannat hur barnmorskorna ljuger..att det är inte så många som spricker vid en förlossning. Så sa iaf min barnmorska på vårdcentralen. Det var min största oro att spricka! Sen när man träffar andra mammor på mammagruppen så visar det sig att det är många som spruckit, akut kejsarsnitt etc...

Själv sprack hela vägen o lite till...sprack 8cm in i slidan samt hela mellangården o 8cm av tarmen sprack också. Fått olika problem efter det o måste opereras om i början av nästa år pga ingen känsel, gaserna kommer ut fel väg liksom mm. Är så förbannad över att ingen vill ta ansvar för dessa skador. Kommer anmäla detta!

Trots allt det jobbiga så skulle jag gärna vilja föda vaginalt igen, för det var en så häftig upplevelse. Men om det blir fler barn, så är läkarnas rekommendation att det måste bli planerad kejsarsnitt..

Tycker det är dags att prata öppet om detta, så det blir ändring o att vårdpersonalen lär sig hur man kan minimera förlossningsskadorna!!!



Gott nytt år!

2011-12-31 @ 19:10:04
Bloggen har flyttat till litendelavmig.se - det händer inget mer här!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0