MÅNANDENS

Publicerat: 2011-02-03 Kl: 10:37:22 | I kategori: Utmaningar & sånt


Tuvas första månad är härmed slut och jag tänkte göra en liten utvärdering iform av "månadens...", vill ni härma efter så får ni gärna kopiera listan och meddela mig när ni fyllt i den.

MÅNADENS SMS:
Måste vara ett av alla dem i stil med "Hej älskling, saknar er, vad gör Tuva? Kan du inte skicka en bild? Puss" som jag fick stup i kvarten i början när Martin var ifrån oss i skolan.
MÅNADENS UTBROTT:
Självklart fick jag det på Martin och gick ut och satte mig och surade i bastun en stund. Dock helt befogat. Man ska inte sticka under stolen med att barnskrik är väldigt påfrestande och man blir väldigt irriterad på varandra.
MÅNADENS SMAKUPPLEVELSE:
Lätt - vinet, vinet, vinet. Mitt älskade efterlängtade rödvin. Min relation till dig är nästan mer passionerad än den jag har med min sambo. Vad kallas det? Alkoholism?
MÅNANDENS "JAG ORKAR INTE MER":
När ett stygn hade släppt för tidigt och jag såg framför mig att behöva åka in för att sys igen.
MÅNADENS PLATS: Sitta nedanför skötbordet och låta Tuva ligga och sparka och ha det mysigt på sin favoritplats.
MÅNADENS SKRATT:
Jag fick mig ett hjärtligt skratt när jag skulle bära med mig Tuva från skötbordet till soffan där Martin satt och vi märker hur hon greppat ett hårt tag och fått med sig påsen med sina bajsblöjor. Den liksom hängde från hennes hand och dinglade med oss till soffan.
MÅNADENS VÄRSTA:
När Tuva inte klarar hörseltesterna och barnmorskan enbart besvarar våra frågor med att säga "jag får inte säga någonting mer än att det inte är godkänt". Sen klappar hon Tuva på huvudet och säger "det gick inte så bra det här för dig lilla gumman". Mina tårar rinner och det känns som om jag faller genom golvet.
MÅNADENS FINA: Jag älskar att höra när Martin pratar med Tuva. Det är verkligen pappas tjej och det går inte att ta miste på hans lycka. Han är sjukt glad över sin Tuva, hans glädje fyller hela huset. Den är nästan fysisk och går att ta på så glad är han. Dessutom så är han världens bästa pappa och mycket bättre än vad jag är på att t ex söva henne när hon har ont i magen och är ledsen. Jag tycker om det, det gör oss mer jämlika.
MÅNANDENS BOK:
Det får bli "Växa och upptäcka världen" - inte för att jag läst den. Men jag har tänkt många gånger på den där den ligger i dammet under sängen.
MÅNANDENS SÅNG:
Jag har nog tagit rekord i att sjunga "Sov du lilla videung" för en skrikande Tuva. Bara jag får skriva om ironin i att sjunga vaggvisa för en hörselskadad bebis. Istället för ironi - se kärleken.
MÅNADENS MÅSTE:
"Jag måste svara och tacka den, den och den"
MÅNANDENS INSIKT:
Man är inte en sämre mamma för att man ibland vill stänga in sin unge i garderoben och gå därifrån.
MÅNANDENS LÄNGTAN:
Sol, vind och vatten. Jag ser fram emot sommaren, den kan bli spännande. (Bara inte jag måste jobba, fy, ångest).
MÅNANDENS ORD:
Säkert något barnrelaterat såsom; bajs, sov, blöja, eller om det skulle vara en mening så skulle den lyda "nej är hon vaken".
MÅNANDENS PLAGG:
Någon av alla de klänningar/tunikor som jag lånat av min mamma. Varför? Amningsvänliga.

MÅNADENS SAK:
Nappen, en bra ljuddämpare. Och får jag välja en till? Klart jag får det är min lista. Nummer två får bli babyskyddet - är så himla glad att vi valde (och fick - tack mamma) en lätt och smidig variant för precis som innan i livet och precis som jag föreställt mig så far och flänger Tuva och jag till höger och vänster. Därför tackar jag babyskyddet som är så lätt och smidigt att frakta henne i.
MÅNANDENS UTFLYKT: Har gjort många utflykter men den som jag Martin och Tuva gjorde till Sickla köpkvarter var helt underbar. Precis så som jag fantiserat och drömt om. Shopping tillsammans, vi tre med vagnen, lördagsfika och sen systemet för att välja gott vin och ICA Maxi för god mat. Vi tre. Och lite charmig Mc Donalds ammning.. ;-)
MÅNADENS SMAK:
Jag har druckit en herrans massa juice, bäst är "GODMORGON juicen" med smak av blodgrape/apelsin.
MÅNADENS LJUD:
Jag är ledsen min lilla älskling, men även när du inte skriker så hör jag ditt skrik inuti mitt huvud så det får bli - barnskrik.
MÅNANDENS OBEHAGLIGASTE:
Min komplikation som jag drabbades av i samband med förlossningen, att inte kunna stå, gå, ligga, sitta men av en annan anledning än foglossning.
MÅNADENS LYCKA: Tuva - med allt vad det innebär. ♥


Kommentarer
Postat av: Hanna

Det här var mysigt att läsa! Jag är gravid i vecka 30 och det känns som en hel evighet till "första månaden". Men jag håller ut med att gå in här en gång i timmen :)

2011-02-03 @ 11:11:42
Postat av: SusannaRosita

ååh vilken bra idé. Såå kul att läsa. vad du är duktig på att komma på såna här härliga roliga idér. :) Måste nästan ta o kopiera o skriva en egen strax... trots att hon nu är 3 mån. :)

2011-02-03 @ 11:34:22
URL: http://susannarosita.blogg.se/
Postat av: SusannaRosita

Sådär, nu blev jag klar med min "månadens" :)

2011-02-03 @ 13:28:41
URL: http://susannarosita.blogg.se/
Postat av: Julia

Det var en rolig lista tycker jag och nu har jag snott den rakt av. Eller inte rakt av, jag har ju så klart bytt ut "svaren". Men principen, den har jag tagit rakt av. En riktig härmapa - det är jag det. Tackar!

2011-02-03 @ 22:34:55
URL: http://logikenligtjulia.blogg.se/
Postat av: Elin

Hej fina du! Läser din blogg dagligen, oftast mer än en gång ;), har dock aldrig lämnat något avtryck. Är själv hemma och mammaledig sedan november med våran andra som (våran fösta blir två nu om några dagar) och att vi ens gav oss på att "skaffa" ett barn till efter att vi upplevt hur det var med första sonen fattar jag ibland inte. Ett konstant skrik och allmänt missnöje det var vad vi upplevde de fösta månaderna med nr 1, han har heller aldrig blivit godkänd på hörselscreeningen, vi fick göra fyra försök och tillslut ett test med elektroder på huvudet, inte heller det lyckades genomföras så ännu vet vi inte om han har någon nedsatt/ defekt hörsel, med han verkar ju höra oss ;-)

Men i alla fall nr 2 är inte mer annorlunda än nr 1 ( bortsett från att han har ett godkänt hörseltest) här skriks det lika mycket, och inte mycket gör honom nöjd. Får alla magdroppar som finns, fullt med kärlek och mys men vissa barn kanske bara inte tycker om att vara små spädbarn.

Vet inte var jag ville komma med allt drabbel, skulle nog bara säga att du inte är ensam och det blir bättre, skriket kommer tidsnog att gå över.

Ha nu en underbar (skrik) dag, det ska jag ha ;-)

Kramen

2011-02-04 @ 11:45:14
Bloggen har flyttat till litendelavmig.se - det händer inget mer här!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0