SFINKTERRUPTURER - HUR TÄNKER NI?

Publicerat: 2012-10-19 Kl: 10:30:15 | I kategori: Förlossningen & allt vad det innebär


Idag ska jag träffa en redaktör för att prata om mitt inlägg från Ystad till Haparanda - om att spricka hela vägen. Sördermanlands Nyheter, alltså vårt läns tidning, kontaktade mig tidigare i veckan och ville göra någonting av det jag skrivit. Jag brottas med mig själv inför detta och har sökt rådgivning och delat tankar med flera i min närhet, kusin Malin som är chefredaktör, Jenny och Anna som är mina vönner och jävligt vettiga personer som alltid får mig att tänka ett steg längre när jag kört fast. Lina en nyfunnen bekantskap och journalist och fotograf på tidningen som fick upp ögonen för mitt inlägg, och så mamma och Martin såklart.
 
Jag blir arg på mig själv inför min tvekan. Men det viktigaste är hur det kommer att presenteras och vad blir min roll i det hela. Jag vill inte vara ett exempel eller ett offer för en sfinkerskada. Inte för att jag inte står för det, för det gör jag absolut. Men jag vill dra det längre än bara den medicinska och olyckliga aspekten. Jag vill lyfta fram hur många det är som drabbas och skammen som vi drabbade möter i första mötet med sjukvården och sedan skammen vi tvingas själva leva med, för vissa resten av livet. Varför är detta ämne så tabu- och skambelagt? Varför känner vi sån skam och varför kan vi inte prata öppet om det?
 
Ni får gärna tänka vidare tillsammans med mig.
Tuva pockar på min uppmärksamhet, så det blev luddigt och osammanhängande eftersom jag hela tiden måste avbryta för att sätta på You Tube klippet hon hela tiden råkar stänga av.
 
Men fortsätt gärna att diskutera med mig och delge era egna tankar på vad som ni tycker är viktigt att prata om vad gäller förlossningsskador. Hur känner ni själva? Är det något som man bara bör hålla inom hemmet och sköta själv eller tycker ni att det är något som vi alla måste vara mer öppna med och varför.


Kommentarer
Postat av: Matilda

Jag tror det är viktigt att lyfta fram skador kring förlossningar. Det finns så mycket man inte vet (och kanske inte behöver veta) om vad som kan hända efter en förlossning. Överlag är det dålig information om vad dom händer. Jag själv blev helt chockad över avslaget, du hör ju. Vi vet allt om vad vi kan råka ut för under graviditet men inget om vad som händer efter, och även om det kanske är onödigt att informera om vad som kan hända är det ändå viktigt att det lyfts fram. För nånstans sitter ligger fn nyförlöst kvinna och känner att hennes liv är slut.. Jag är övertygad att om det blir fler "ansikten" på vad som kan hända blir det mer tryck på vården, att de kanske måste ta lite ansvar att förebygga och framförallt informera om vad som händer/hänt. Jag tror inte sånt här avskräcker förstföderskor snarare stärker man vet hur man ska agera om "olyckan" är framme. Kunskap är makt och mina upplevelser kring förlossning säger mig att vi behöver veta för att kunna kräva rätt vård. Jag tycker personligen att "mammavården" är katastrofdålig och påpekar man något som inte kän

2012-10-19 @ 11:32:18
Postat av: Anonym

NNs bra får man något flyktigt svar tillbaka. Amning är svinviktigt (men ber man om hjälp är den lite sådär) men hur mamman mår är liksom inte lika viktigt. Långt blev det men jag hoppas du förstår att jag uppskattar det du göd otroligt mycket!!

2012-10-19 @ 11:34:17
Postat av: Anonym

Så jävla bra Matilda! Läser från bilen! Kram sodie

2012-10-19 @ 11:38:51
Postat av: Maria

Jag håller med Matilda i allt hon säger.
Att få information och kunskap gör oss tryggare. Jag hade ingen aning om vad som hände efter att barnet kom ut, förutom att man klär på ungen.
Det bör vara mer fokus på mamman och vad som kan hända henne. Man kan inte tänka det händer aldrig mig hela livet. För det händer, och då ska vi känna oss trygga med vården och hur det blir i eftervård. :)

Du är min förebild Sofie, så klok dom du är borde alla vara!

2012-10-19 @ 12:17:50
URL: http://majiaanyberg.blogg.se
Postat av: Tian

Som vårdpersonal själv tycker jag att det måste lyftas MYCKET MER det som sades i tv-programmet, hur barnmorskor mörkar totala rupturer osv. Och hur kvinnan som jag tror var ordförande i barnmorskeförbundet eller nått sånt sa att hon (de?) ansåg att det var ett övergrepp på kvinnan att rutinmässigt känna efter om det var en sfinkterruptur???!! Hur kan en medicinsk undersökning som gör att man faktiskt kan läka ihop och gör STOR skillnad vara ett övergrepp?? OCH vad signalerar det till barnmorskor och de som fått en ruptur? Jo att det visst skall vara skamligt! Det är min tolkning iallafall. Om inte ens sjukvården kan tala om det och dessutom göra nödvändiga undersökningar, när ska det nånsin bli bättre? Är detta för att förlossningsvården verkar lida av något "naturligt tänk", allt är så himla "naturligt" med graviditet, förlossning, eftervård och amning... De flesta avvikelser verkar kunna gå in under "naturligt". Mitt snitt tycker inte jag var det minsta "naturligt"...
Nu säger jag inte att det är just den här vinkeln som just du skall behöva ta, men ändå viktigt som fan att ta upp!
Modig du är!

2012-10-19 @ 16:22:14
Postat av: Tina

Heter inte Tian... :) Gick igång lite där så då gick det fort!

2012-10-19 @ 16:22:50
Postat av: Anna-Mamma och Socionom

Nu har ju jag inte råkat ut för någon skada vid min förlossning men vill ändå ge lite synpunkter. Jag tror det är väldigt viktigt med rätt stöd och information muntligen av vårdpersonal. Kanske behöver man träffa en kurator. Sedan är det väldigt viktigt att få rätt hjälp med att man får en operation för skadan om det behövs.

2012-10-19 @ 19:44:18
URL: http://frokenstockholmare.blogspot.com
Postat av: Liza

Att det inte finns den minsta plan på någon som helst eftervård, hjälp, råd, undersökningar, ja det var nog det som gjorde mig mest besviken...och otroligt ensam. Snälla, tveka Inte.

2012-10-19 @ 20:29:23
Postat av: Lina

Ditt inlägg är så bra och så otroligt viktigt.

Jag fick själv en förlossningskada när jag födde mitt andra barn. Liknade den du fick men inte lika allvarlig, min var inte helt utan delvis vilket skulle vara en tröst.

Kan ärligt säga att jag lärde mig mer av ditt inlägg än vad jag fått reda på av sjukhuspersonalen.

Starkt gjort av dig, fler som du behövs!!!

Kram

2012-10-19 @ 22:27:03
URL: http://filippamamma.blogg.se
Bloggen har flyttat till litendelavmig.se - det händer inget mer här!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0