KÖNSFÖRVIRRING?

Publicerat: 2012-10-31 Kl: 13:33:00 | I kategori: Feminism, genus, normer och ideal



 
 
Beställde i början av hösten ett par vinterstövlar till Tuva på rea från Zalando. Tummen upp för dessa förutom att de valt att könsbestämma skorna så såklart heter de "boys" eftersom de är blå. Make sense, suck oh no. När ska de större företagen och tillverkarna ta sitt ansvar egentligen och sluta tillverka uppdelade kläder och leksaker m.m. som bara spär på ännu mer om föreställningen om stereotypiska könsroller. Jag blir så trött.
 
 
Minns ni tanten som jag bloggade om när Tuva var liten som ifrågasatte Tuvas kön?
 
"MEN ÄR DET DÄR VERKLIGEN INTE EN POJKE, DET MEEEENAR DU INTE"
 
How come? Tuva hade en blå overall.
 
So what.
 
Men tanten blev på riktigt upprörd. Ungefär som om jag talade om för henne att jorden egentligen är en fyrkant. Hon uppträdde som om hela hennes världsbild raserades. Vad är det för trygghet vi förlitar oss så på i könstillhörighet.
 
Jag rättar aldrig folk som kallar Tuva för pojke, på samma sätt som jag inte bekräftar henne som flicka utan när någon frågar så svarar jag att hon är en Tuva. Hon är så mycket mer Tuva än sitt kön och sin könsroll. Jag önskar så att hon kunde få vara barnet Tuva så många år till...


Kommentarer
Postat av: Jane

Ja herreminje, det är tråkigt att vi inte bara får vara oss själva.

Och för att spåra in på något annat - ditt senaste inlägg i Trosabloggen om ditt pendlande (kan inte kommentera där, så jag kidnappar det här inlägget i stället). Jag tycker att du är beundransvärd. Men jag måste också säga att jag nog tycker att alla är galna om de pendlar 14 mil per dag. Oavsett om man är stadsminister eller pedagog!

2012-10-31 @ 15:51:47
URL: http://www.felicitasblog.com
Postat av: Jane

...däremot gör nog inte resekostnaden (bensin, slitage, däck etc) lika stort hål i plånboken hos stadsministern som pedagogen. Snarare frågan om det lönar sig öht? :P Men som sagt, beundransvärd är vad du är (förutom att jag inte gillar miljöförstöring - hej från hon som flyger mycket i tjänsten)! <3

2012-10-31 @ 15:57:04
URL: http://www.felicitasblog.com
Postat av: Tjöt-Frida

Du sätter pricken över i't varenda gång! Det är otroligt frustrerande med denna ständiga uppdelning. Letade efter jeansleggings till Elliott (de är så mjuka och lekvänliga, hurra!) på Kappahl. De hängde såklart på "tjejavdelningen". Expediten trodde jag inte menade allvar när jag skulle köpa dem -de var ju FLICKBRALLOR herregud. Det är sjukt att det fortfarande är såhär.

För övrigt är jag väldigt noga med att säga just "barnet" om andra barn, och inte "flickan" eller "pojken". Nu verkar han dock ha snappat upp det ändå (antagligen från barnen hos dagmamman), eftersom han häromdagen sa "tjejen" varje gång han såg just en tjej. Suck. Han är inte ens två, och måste redan lära sig att barn inte är barn, utan flickor och pojkar. Känns.. ledsamt på något sätt.

2012-10-31 @ 16:10:24
Postat av: Suzi

Det är bog iaf lite mer accepterat att klä en flicka i blått.
När min son har nåt rosa på sug tycker folk att jag är helknas.
Dessutom gör jag det INTE för ett statement..
Utan för att jag tycker det är fint;)

Handlade på lindex häromdagen när en tant skulle köpa en body till sitt barnbarn.
Och valde en bamsetröjja med lilleskutt på.
Sen var det en rosa himmel..
Expediterna tjatade hål i öronen på henne att "men det är ROOOSA.. Var det inte en pojke saaa duuu?
-Jo, men jag ska ha den kan du SNÄLLA kolla om den finns i en annan storlek..?

Phu. Tröttsamt!

2012-10-31 @ 16:49:13
URL: http://www.suziettan.blogg.se
Postat av: Anna G

Häromdagen var jag på Willys och snubblade förbi hyllan med "Flicksockar" och "Pojksockar". Givetvis separerade och med olika mönster och färger. Blev superirriterad och tjatade sönder Henrik som höll med men inte riktigt ansåg att Willys var den största boven i könsrollsproblematiken. Så jag tog mitt ansvar och gjorde det enda rätta. En kupp. Snabbt som fan bytte jag plats på lapparna med "Flicksockar" och "Pojksockar", kutade mot kassorna, fnittrade hysteriskt, betalade och sprang ut. Henrik dog. Och jag njöt :D Hälsningar Tönt.se

2012-10-31 @ 17:15:41
Postat av: Anonym

HAHAHAHAHA Anna fan vad jag längtar efter dig nu! Åh du skulle tagit kort på din genuskupp!!!!!

2012-10-31 @ 17:26:51
Postat av: Anna G

Jaaaa! Men vi ses ju imorn :D
Hahaha, ja men varför tog jag inte kort?? ÅH! Tänk om man kunde uppmana folk till genuskuppar, dvs byta plats på kläder och leksaker mm, fotografera och lägga upp på nätet! Snacka om kollektiv-kupp! Jag tycker vi börjar imorn ;)

2012-10-31 @ 17:34:10
Postat av: Jane

Åh! Anna G! I love you too (min kärlek till Trosafamiljen är redan känd)!!

Svar: Hahaha gullis!! <3
-Sofie-

2012-10-31 @ 17:52:23
URL: http://www.felicitasblog.com
Postat av: Anonym

Lätt!!!! Vi genuskuppar Nyköping, en faktiskt rätt inskränkt håla, det blir en perfekt start!!


Du jag ska inte längre på familjeträff så jag har inte bråttom iväg men det hade kanske du iof men ändå :-)

Puss!

2012-10-31 @ 17:58:03
Postat av: LjuvligaCarolina

Ja tänk va hemskt de kommer bli om jag stöter på den där tanten i vinter dragandes på min 5 åriga "flicka" Edvins i sin nya röda vinterjacka och min snart 2 åriga "pojke" Elsa i sin marinblå overall!! Tanta skulle ju få hjärtstillestånd! haha!

Vet inte hur många gånger jag stört ihjäl mig på pojk och flickavdelningen på typ Lindex och HM... Fina färggranna mjukisbrallor och vanliga toppar på flickavdelningen och brun/grå/blå/svart tråk kläder på pojkavdelningen... Varför inte ha en unisex aveldning på de vanliga basplaggen som passar alla?!

2012-10-31 @ 19:36:12
URL: http://ljuvligacarolina.blogg.se
Postat av: Sanna

Alltså jag älskar när du skriver sådana här inlägg. Du sätter ord på allt jag känner när jag nästan kokar över av att gå in i t.ex. klädbutiker där allt är superuppdelat för flickor och pojkar. Men det som kanske irriterar mig mest är att utbudet är så mycket mindre för pojkar(enligt butikernas uppdelning, jag handlar gärna över de könsgränserna som inte borde finnas). Som om det behöver konsumeras mer till just de barnen som råkar vara flickor.

2012-10-31 @ 20:42:19
Bloggen har flyttat till litendelavmig.se - det händer inget mer här!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0