JAG BLIR SÅ TRÖTT

Publicerat: 2012-03-06 Kl: 15:26:21 | I kategori: Feminism, genus, normer och ideal


Vi har en liten lokaltidning hos oss som ges ut med jämna mellanrum. Vi har länge haft roligt åt journalistiken i tidningen då både bilder och innehåll och främst kvalitén kan ifrågasättas. Men trots redan låga förväntningar och att det egentligen inte är särskilt förvånande så kan jag inte släppa det lilla reportaget i tidningen som supertrycker in barnen i könsroller med stereotypiska antaganden utan den minsta reflektion.

 

Texten är menad att handla om att biblioteket i Trosa erbjöd skrivarverkstad för barn mellan 9-12 år under sportlovet. Till skrivarverkstaden hade en författare bjudits in för att inspirera barnen till skrivande. Men i slutet av texten svänger reportaget till något helt annat då journalisten frågar författaren ”varför tror du att det bara är flickor som har kommit?”. Journalisten svarar att  ”det är ett ganska vanligt fenomen och att flickor oftast är mer intresserade av att skriva än killar”.  Journalisten ifrågasätter inte mer än så utan avslutar och konstaterar ”törs man sig på en gissning att killarna kanske var på någon idrottsaktivitet istället? Det var ju dessutom sportlov den här veckan”.  Och med dessa ord avslutas reportaget.  För flickor är ju mer stillsamma och tycker om att skriva och sånt och pojkar är ju mer aktiva och tycker om att åka snowboard och sånt, det vet vi ju alla.

 

Varför alltid ställa flickor och pojkar som motpoler till varandra och dra slutsatser utefter könstillhörighet.  Jag blir så trött när jag läser den här texten.  Och jag kan ännu inte komma ifrån att det på allvar finns människor som på riktigt tror att det är medfött att flickor tycker mer om att skriva än pojkar och att pojkar föds till att tycka mer om att sporta än flickor.  Det jag ifrågasätter i reportaget är just själva konstaterandet och bristen på ifrågasättande och reflektion, att det bara kom flickor till skrivarkursen, att det beror på att flickor är si och pojkar och så och sedan är det end of discussion.

 

 



Kommentarer
Postat av: Kajsa

Jag tycker du är väldigt dramatisk över små saker, men det kanske bara är ditt sätt att skriva. Jag tycker inte det var en särskild konstig sak att skriva, känns mer som att du vägrar att inse att killar och tjejer OFTAST har olika intressen, antagligen bara det dem försökte säga. Sen finns det ju givetvist tjejer som älskar sport och killar som älskar att skriva. Men oftast så har man olika intressen, speciellt när man är mindre. Vet inget barn som har känt sig katogoriserade eller inte tyckt om att ha haft olika intressen. Du verkar så missnöjd hela tiden...., förlåt om jag kanske inte är ett av dina största fans men jag förstår mig inte på dig och det är antagligen därför jag fortsätter läsa. Du hänger ofta ut kommentarer också så jag är beredd på det värsta ;) ha en bra dag och ta livet med en nypa salt! Kram

2012-03-06 @ 15:48:28
Postat av: Hanna i norrland.

Jag tycker att du är en helskön tjej, en sån man skulle vilja ha som kompis! Verkligen! Har älskat din blogg sen jag hittade den, verkligen en favvo.

Men kan kan hålla med Kajsa lite,ta livet med en nypa salt! ;)

Kram och ha en fin kväll!

2012-03-06 @ 16:09:58
Postat av: Sofie

Hej Kajsa!



Antar att det är du som skrev under namnet "Kajs" angående gravidfrågan tidigare men att det fattades ett a. Angående den diskussionen så tyckte jag att det blev en riktigt bra diskussion pga av den då jag många gånger reagerat på människor som av välmening ställer frågan "är du gravid" när det är så privat och det kan bli så fel om så inte är fallet. I min blogg vill jag lyfta fram både små och stora saker. Jag har länge bara skrivit personligt men alldeles för sällan tagit ställning och jag är trött på det och hädanefter blir det lite mer åsikter i bloggen, så jag är beredd på mothugg(även om jag tycker att det är superläskigt då jag är livrädd för konflikter, men nu ska jag utmana mig själv).



Spaltar upp mina svar angående din kommentar.



1. Jag är väldigt dramatisk över småsaker och det är inte mitt sätt att skriva - det är mitt sätt att leva! ;-)



2. Ja, jag är kritisk till att människor ska kategoriseras utefter sina kön och därefter jämföras och allt som oftast ska skillnader och olikheter lyftas fram. Och att man i sin tur gör antaganden att pojkar är på ett sett och flickor på ett annat. Anledningen till detta är inte medfött utan en social konstruktion av den kultur vi lever i. Könsroller. Människor är olika och tycker om olika saker!



3. Missnöjd? Absolut! Det finns massa saker som är snett och fel i samhället som jag är missnöjd med. Så känner säkert också du kring vissa saker?



4. Om du tycker det är jobbigt så ska jag inte publicera din kommentar offentligt. Såvida du inte skriver något som jag tar uppriktigt illa upp av. Då tycker jag att faktiskt att man får stå upp för det man har sagt. Annars kan du maila mig om du vill ha en privat dialog.



5. Jag tar livet på fullaste allvar, men du behöver inte oroa dig för att jag inte uppskattar det. Jag är Carpe Diem personifierad.



Kram

2012-03-06 @ 16:20:38
URL: http://litendelavmig.se
Postat av: Sofie

Hanna i Norrland:



Tusen tack för smickret, det värmer och väger upp! Massa tack, jag blir så glad över att få höra sånt.



Men jag måste få fråga eftersom nu två vitt främmande personer som inte känner mig men ändå gjort antaganden utefter det jag skriver om på bloggen och med uppmaning "ta livet med en mer nypa salt". Jag förstår det inte? Vidareutveckla det innan jag besvarar mina tankar kring detta för just nu är jag ytterst konfunderad.



Kram kram till fina Hanna men nu får du förklara dig lite...?

2012-03-06 @ 16:25:03
URL: http://litendelavmig.se
Postat av: Hanna i norrland.

Det första jag vill säga är att alla är ju olika, vilket är så härligt, annars hade det varit tråkigt om alla tyckte lika, men jag personligen hade aldrig skrivit ett helt inlägg om detta och låtit det bli ett "problem".

Men där är vi ju olika, vilket är så himla bra! Men sen håller jag med dig angående texten (eller det du berättar om den iaf) men jag hade aldrig gjort ett inlägg och så om det. Utan ta det lugnt bara ;)



Hoppas jag inte har upprört dig nu bara ;) Det var inte så jag menade! Du är ju helcool!

Kram!

2012-03-06 @ 16:37:16
Postat av: Jane

Jag förstår helt och fullt din reaktion och tycker att den är väldigt, väldigt befogad.



Men det sorgligaste av allt i det här, är att läsa de första kommentarerna - för det är tyvärr Hannor och Kajsor som motarbetar jämställdheten utan att de ens förstår eller vet om det.



KRAM!

2012-03-06 @ 16:48:04
URL: http://felicitasblog.com
Postat av: Sofie

Men Hanna, jag har inte skapat ett problem. Det ÄR ett problem att det finns olika förväntningar på människor utefter vilket kön de tillhör och att de i sin tur uppfostras och bemöts olika.

2012-03-06 @ 17:05:37
URL: http://litendelavmig.se
Postat av: Hanna

Jo jag VET att det är ett problem i vårt samhälle och dessa disskusioner kommer härja länge och väl & det är bra att vara engagread (ursäkta stavfel) men man får inte glömma som sagt att carpe diema och ta det lugnt heller!

2012-03-06 @ 17:30:38
Postat av: Anaiah

Men vad fan, Hanna, carpe diema?! Vad är det som säger att Sofie inte "carpe diemar" när hon inte är irriterad över könsförväntningar från 50-talet? Att skriva en blogg om att allt jämt är frid och fröjd skulle inte vara speciellt intressant eller hur?



Sofie öppnar för debatt här och det är ju skitbra! Vill du inte delta så gör inte det, men gnäll inte över att andra reagerar på sådant de tycker är fel!

2012-03-06 @ 18:14:09
URL: http://anaiah.blogg.se/
Postat av: Marie

Men du, kanske journalisten ställde just de frågorna för att denne verkligen tyckte det var anmärkningsvärt (som i konstigt eller trist) att barnen väljer aktivitet efter könstillhörighet. Journalistens uppgift är ju inte att framföra sin egen uppfattning. Det är ingen ledare eller debattartikel utan ett reportage, som dessutom har ett begränsat antal skrivtecken att breda ut sig på.

2012-03-06 @ 18:30:53
Postat av: Michaela

Åh herregud. Nu är min puls hög och jag är skitirriterad. Inget personligt mot Kajsa och Hanna MEN dethär ÄR något vi måste belysa, förstå och diskutera annars lär vi oss aldrig, och kan aldrig förstå att det behövs en förändring och ett nytt tänk. TACK för ett bra inlägg Sofie och för att du får oss att tänka till.



Tycker by the way att du är en av dom jag "känner" som fångar dagen allra bäst. Jag blir inspirerad av dig att uppskatta det lilla och det stora i livet så den uppmaningen du fick förstår jag inte alls.

2012-03-06 @ 19:05:02
URL: http://minajagfilosoferar.blogg.se/
Postat av: Åsa

Jag håller helt med dig och förstår att du reagerar, jag är precis likadan.

Jag kan tex bli uppriktigt förbannad när jag är inne i butiker där det är skyltat stort och tydligt "flick" resp "pojk" -avdelning. Det vore ju en katastrof om man råkade handla på fel menar jag! På flickavdelningarna hänger ljusa kläder (flickor smutsar ju inte ner sig som du vet...), rosa i hundratals nyanser (den enda färgen flickor gillar), sen alla dessa volanger och spetskanter (så mjukt och skönt mot bebishuden), klänningar som inte går att krypa i (flickor sitter ju bara still) och sen alla dessa tryck, blommor, hjärtan, glitter och prinsessor (flickor gillar ju inte bilar etc). Allt detta är så tröttsamt. Jag tycker det är jättebra av dig att ta upp detta ämnet, jag vill gärna se mer!! För det är ett ämne som verkligen behöver diskuteras mer. Heja heja!!

2012-03-06 @ 19:48:32
Postat av: Anna G

Åt helvete med allt salt i nypor! Hur kan man tycka att detta är att överdriva? Qué? Jag är så glad att du verkar locka smarta och medvetna läsare. Sen är jag även glad att du lyckas locka de som inte är det. För är det nån som kan diskutera problem på ett ödmjukt och rättvist sätt så är det du. Det är genom diskussion och debatt vi kan förändra så världen blir ännu trevligare att leva i. Oavsett kön.

Dessutom tycker jag Carpe Diem verkar sjukt tråkigt om man inte fick ha rejält med salt, kryddor och färg runtomkring sig all annan tid. Du har huvudrollen i ditt eget liv. Vill du spela huvudrollen i en mespjäs där inget händer? Fine. Men som Sofies vän sen flera år tillbaka så vet jag att hon bara nöjer sig med ett liv fyllt av färg och upplevelser. Och hon ser dagligen till att skaffa det bland annat genom ett underbart liv IRL som ni får ta en liten del av men även genom att blogga och belysa viktiga ämnen i allas våra liv. Så ta en stor jävla nypa av Sofie och var glad för fan! Det är jag :)

2012-03-06 @ 20:24:34
Postat av: Anonym

Det är folk som Kajsa och Hanna som skulle behöva en historie- och samhällsvetenskapslektion. Gärna två. Att se bortom sitt eget perspektiv skulle inte heller vara fel.

2012-03-06 @ 20:50:28
Postat av: Eva

Nu ska vi inte bli för arga på den stackars journalisten. Han/hon hade förmodligen inte så mycket tid till reflektion och ville bara fylla tidningen, som på de flesta lokaltidningarna.

2012-03-06 @ 21:21:50
URL: http://renaramagrekiskan.com
Postat av: Kajsa

Ja precis det var jag som skrev med namnet "kajs" jag hoppas verkligen inte du tar uppriktigt illa av det jag skriver för det vill jag absolut inte att du ska göra, och om det var därför du publicerade min förra kommentar så ber jag om ursäkt! Och nu vet jag ju att jag inte ska ställa sådana dumma frågor i fortsättningen ;) jag tycker dock det är härligt med "könsroller", alltså nu lät det där kanske lite drygt men vet inte riktigt hur jag ska förklara det. Jag älskar att vara jätte tjejig med allt vad det innebär och jag älskar killar som är killiga med allt vad det innebär, just av den anledningen älskar jag det. Älskar att köpa små blåa kläder osv osv till små killbebisar likså som jag älskar att köpa små rosa klänningar till tjejbebisar.. Det är ju lite så man ser skillnad på könen också när det är så pass små.. Men jag förstår fortfarande hur du tänker! Jag skulle bli riktigt förbannad om någon dömer mig tex bara för att jag är kvinna. Rörig kommentar.... Kram

2012-03-06 @ 21:23:37
Postat av: Kajsa

Läste inte dem andra kommentarerna innan, så måste göra en till kommentar. För alla er som kommenterar min och hannas ÅSIKT, varför kan inte ni respektera att vi alla tycker olika? Känns nästan som att jag inte har tillåtelse att skriva min åsikt om det här för folk blir så upprörda istället för att acceptera att vi alla tycker olika. Vad sjukt. Jag står för min åsikt iallafall.

2012-03-06 @ 21:32:15
Postat av: Anonym

Kajsa, det handlar inte om att tycka olika. Jag älskar också att vara "tjejig", på så sätt att jag klär mig "tjejigt", sminkar mig varje dag etc. Jag kommer förmodligen klä mina framtida döttrar i rosa. Det det handlar om är individens frihet att välja, på ett högre plan. I ett jämställt samhälle ska pojkar respektive flickor inte behöva fundera över om det är okej att leka "tjejlekar" eller "pojklekar". Det är fakta att pojkar fostras på ett sätt och flickor på ett annat, även om man som enskild förälder är medveten om detta är det än så länge omöjligt att inte bli bemött olika ute i samhället. Kvinnor tjänar fortfarande mindre än män. S.k. kvinnojobb värderas fortfarande mindre än manliga. Först när de ekonomiska gränserna suddats ut helt, då kan vi bli helt jämställda i samhället. De som tror att det handlar om man väljer blått eller rosa till sin unge är ute och cyklar.

2012-03-06 @ 22:03:00
Postat av: Kajsa

Herregud jag vet vad de handlar om jag är inte dum, så sluta dumförklara mig. Tycker bara att inlägget verkade handla om olika intressen och sen var det någon kommentar som verkade upprörd över att det var rosa på tjejavdelningen och blått på killavdelningen. Och det handlar visst lite om åsikter, det var ju tillochmed någon som skrev att jag behövde en historia lektion för att jag skrev min åsikt? Det kallar inte jag yttrandefrihet. Läs kommentarerna innan du dumförklarar mig.

2012-03-06 @ 22:47:00
Postat av: Anonym

Kajsa: Olika intressen hos pojkar och flickor kommer av att de förväntas ha dessa, och därför fostras/uppmuntras till detta, omedvetet. Jag vidhåller att det inte handlar om åsikter, det handlar om att kunna se saker ur ett vidare perspektiv än sitt eget. Hade du gjort det hade du inte avfärdat Sofies inlägg som du gjorde i din första kommentar. Tack gode gud för att det finns folk som Sofie som INTE tar problematiken kring vårt ojämställda samhälle med en nypa salt!

2012-03-06 @ 23:30:49
Postat av: Kajsa

Menade inte att hon skulle ta frågan i sig med en nypa salt, menade just artikeln. Men du får tycka som du vill och jag får tycka som jag vill :) och om du inte vill inse att jag har en annan åsikt än du så får du väl vägra inse det då. Tänker inte fortsätta diskutera detta, iallafall inte här :) ha en fortsatt trevlig dag, kram!

2012-03-07 @ 15:25:33
Postat av: TrosaJennie

Eh ursäkta men kommer verkligen intressen av att man förväntas ha dessa??!! Den var helt ny i min värld iaf!!

2012-03-07 @ 15:47:42
Postat av: Anonym

Hej Jennie!

Vad roligt att höra från dig :-)



Är så arg just nu för jag hade skrivit ett super pedagogiskt svar haha (som inte bara var riktat till dig utan till alla med liknande funderingar) på hur jag tänker men så råkade jag ladda om sidan och allt försvann.



Får jag svära lite?J JAHDJA###!½½(("/!%&JDHAJKJ!



Så nu känns det liiite bättre.



Återkommer!=)

2012-03-07 @ 18:28:30
Postat av: L

TrosaJennie: jamen såklart!! Varför tror du att bara tjejer gillar hästar?! Jo därför att set redan idag bara är tjejer som hänger i stallet, för att det klassas som en tjejsport! Tom hästtidningar för barn riktar sig specifikt till tjejer med rosa och glitter. Killar som gillar hästar kan ju tom bli mobbade i skolan av just den anledningen. Och hur många tjejer ser man i garagen? Som intresserar sig för rally? Inte många! Och det beror ju på precis det som Sofie tar upp - att vi redan som barn matas med hur flickor respektive pojkar ska vara och tycka om! Detta följer efter oss upp i vuxenlivet och återspeglar sig tex i våra löner. TACK till alla som aktivt jobbar för att våra barn ska få ett mer jämlikt samhälle!

2012-03-07 @ 19:04:26
Postat av: Sofie

TrosaJennie:



Sådär, nu har jag ätit middag. Kan avslöja att det blev en tallrik med enbart makaroner. Jag känner ändå ingen smak så varför anstränga sig? Haha nu fick jag in lite självömkan i min kommentar också, men nu skulle vi snacka genus!



Eftersom vi omedvetet bemöter flickor och pojkar på skilda sätt så bidrar de olika förväntningarna till att de fostras åt olika håll vilket sen speglar av sig på deras intressen. Kort sagt! (L beskrev det bra här ovan och hur det kan yttra sig rent konkret).



Det jag vill lyfta fram är att istället för att se till varför tjejer gör si eller pojkar gör så och hela tiden jämföra dem som motpoler till varandras så fram med fokus på individen istället! :-)



Kramar till dig o alla andra med genusfunderingar, det är superbra att man ställer frågor keep on! :-)



2012-03-07 @ 19:19:52
URL: http://litendelavmig.se
Postat av: TrosaJennie

Haha jamen makaroner kan man ju äta bara plain, skitgott ju! Fast du kände ingen smak sa du..jaja du kunde säkert föreställa dig hur smarrigt det är!



Jag måste bara svara "L" med att nä det är inte så klart att det är så. Jag har aldrig upplevt att det är så! O jag tror verkligen inte att det är bara tjejer som gillar hästar!! det finns väl många killar som håller på med ridsport!! Jag har två barn i olika åldrar och inte i någon av de årskullarna finns dessa "könsindelningar"! Barn gör det som de tycker är kul! Jag upplever verkligen inte att "moderna" föräldrar matar sina barn med vad de ska intressera sig för.

Kram kram

2012-03-07 @ 20:18:42
Postat av: hörsel-carro

omg. Ja här är svaret på varför jag skaffade lösen på min blogg. :)

2012-03-08 @ 22:21:40
Postat av: hörsel-carro

omg. Ja här är svaret på varför jag skaffade lösen på min blogg. :)

2012-03-08 @ 22:23:39
Bloggen har flyttat till litendelavmig.se - det händer inget mer här!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0