WOW! DET ÄR SÅ HÄFTIGT ATT FÖDA

Publicerat: 2011-02-21 Kl: 11:54:31 | I kategori: Förlossningen & allt vad det innebär



(VARNING FÖR KLÄMKÄCKT INLÄGG AB!)

Har precis skrivit min säkert längsta kommentar någonsin till Jasmin. På torsdag ska hon bli igångsatt och hon är bekymrad inför detta och skriver att hon "vill, men vill ändå inte" och sitter och läser om "alla" nackdelar med igånsättning. Jag som blev igångssatt försöker lugna henne så mycket jag kan efter mina egna erfarenheter. Minns min egen förlossning när jag skriver till henne. Jag som var så livrädd innan, helt totalt komplett livrädd. Jag tycker efteråt att det inte alls var så farligt och att det istället bara var så häftigt och roligt. Det är roligt att föda barn. Man är hela tiden i centrum, man går igenom olika stadier, får hela tiden service och hjälp och man är där med sin älskade och får uppleva något av det häftigaste någonsin. Och som jag skrev till Jasmin, när man väl är där i den känslan av att "nu gör det sådär ont som jag var rädd för att det skulle göra, det gör så ont så det är ohanterbart, dödsont, MEN jag vill ändå inte dö, och det är ÄNDÅ inte så hemskt som jag hade trott, jag vill det här och jag klarar det här". När man har så ont men ändå känner den känslan, då växer man något enormt och det ger en sån otrolig kraft, styrka och kämparglöd.

HÄR kan ni läsa min förlossningsberättelse.



Min rubrik är nästan lite provocerande i know, jag avskydde alla innan som sa "åh, jag är så avis på vad som väntar dig - det är så häftigt att föda". Men faktum är att jag har blivit en av alla de som säger och känner så, för bara det går bra, så är det häftigt att föda!
Man får bara bestämma sig för att se alla de fina bitarna... :-)



ETT LITET TILLÄGG: Bara för att jag är så positiv så betyder inte det att min förlossning gick som på räls och var komplikationsfri, nejdå. Jag ådrog mig en störra förlossningsskada som slutatde med operation men varför grämma sig över det när man fick det finaste i världen? :-) En liten Tuva värt allt!!!



Kommentarer
Postat av: michaela med bebis

ÅH..jag kan inte uttrycka hur myckat jag håller med! FASEN vad häftigt det var att föda barn...och jag tyckte faktiskt inte att det var så farligt (får man säga så ens?)..skulle verkligen vilja göra det igen! och vilken känsla att få sin lilla bebis sen...herregud...okej nu ska jag sätta punkt här innan jag börjar svamla för mycket ;)

2011-02-21 @ 12:06:28
URL: http://minahjartanochjag.webblogg.se/
Postat av: Caroline

Du är tamefan helt otrolig Sofie! Trots att jag numera får sålla bland barnkläder och mammabekymmer, så hittar jag ibland de där sofiebitarna som är helt otroliga. Detta var ett exempel! Du fascinerar mig, du galna människa. Du verkar ha haft en hejdundrans "otur" när det handlar om graviditeten och förlossningen o ändå kan du se charmen med det o hur häftigt det var. Imponerade må ja säga. Men det är nog en annan sak när du har ett litet underverk liggandes på din arm just nu?! ;) Bilden på "blöjan" och tummen upp är klockrena. Det är sådana bilder som får mig att älska din blogg tusen gånger om!



Du, det är varning att tracka på min zumba. Du leker med döden. Mina zumbatimmar i veckan är heliga. Det är min favoritsyssla! I loooove it!

2011-02-21 @ 12:13:16
URL: http://carromeller.blogg.se/
Postat av: Anonym

Haha, jag älskar att du har lagt upp en bild på snyggaste nättrosorna med bindan i! Fan vad sexig man kände sig i det tillsammans med degmage deluxe!

2011-02-21 @ 12:27:49
Postat av: Caroline

Haha...men goingen då. Du vet att du måste missförstå mig rätt. Jag hade gjort hur mycket som helst för att bli en mammabloggare som du. ;) Nu är det dock inte så...o då blir kanske inte fullt lika intressant om ja ska välja en body med barbapappa tryck på eller en med mamma mu... om du förstår mig rätt ;) Du vet att jag diggar dig som tusan iaf!



Jag fattade dock inte slutet på din kommentar...den verkade avklippt...haha...



Massa kramar

2011-02-21 @ 12:36:10
URL: http://carromeller.blogg.se/
Postat av: Hanna Z

Vi bor på en ö i Göteborgs skärgård, Styrsö. En ö med ca 1500 boende. Dock inget broförbindelse utan här är det bara färjor som gäller om man vill in till fastlandet:)



Haha dom där trosorna alltså. Så fula men ack så sköna.. Och blöjorna ska vi inte tala om, haha.

2011-02-21 @ 12:43:46
URL: http://hannaz.se
Postat av: Lucyinthesky

Du är fucking awesome!

2011-02-21 @ 12:58:55
URL: http://emmabaramig.blogg.se/
Postat av: Sara - Mamma till Maja

ja jag erkänner att jag också har blivit en "sån" där. detärintesåfarligtbaraashäftigtattfödabarn-mamma :) men faktum ÄR att det ÄR ju så. herregud så fantastiskt och trots problem och diverse åkommor under och efter och före förlossning så har vi ju fått den största skatten man kan få! :)



haha och jag har också en "tummen upp" bild i lustgasen! :D den måste ja fasen posta ja me ;)

2011-02-21 @ 13:28:08
URL: http://smileysara.blogg.se/
Postat av: Anna-gravid i vecka 38

Fint inlägg!

2011-02-21 @ 13:49:35
URL: http://frokenstockholmare.blogspot.com
Postat av: Anonym

haha man är så sexig i trosorna..önskar jag va mer som du..visst det är as häftigt,jag blev gravid 2 mån efter min dotter föddes,ska alltså göra det snart igen..och jag minns smärtan lite för väl..vill men ändå inte,ska försöka bli lika possetiv som du!;) fin bebis fick du;)

2011-02-21 @ 14:19:08
URL: http://bignothotmama.blogg.se/
Postat av: Milena

jätte sexigt! blev förvarnad om trosorna vid min första förlossning, så, det gjorde att vi fick oss en skön skrattstund i all det onda man hade... men visst är det underbart att föda??? tyckte också det ( hur jävla jobbigt det än var! ) det första jag sa att jag gör om det snart! och snart blir det!

fin liten tös ni har fått! :)

2011-02-21 @ 14:37:04
URL: http://zavage.blogg.se/
Postat av: maja-Style & Life by Leia

Jag tycker inte att rubriken är provocerande på något sätt och jag tycker att det är coolt att det finns så många som upplever förlossningen som något häftigt, kul, ja vad man nu kallar det.



Däremot anser jag väl inte att man kan "bestämma" sig för att vara positiv och på så sätt se tillbaka på det hela på samma sätt som du....även om det är avundsvärt.

Jag kan inte för min värld förstå hur man kan tycka som du...ja alltså jag förstår det inte för att det är så långt ifrån min egna upplevelse...Jag tvivlar väldigt starkt på att Neo kommer få något syskon...en stor del är att jag verkligen inte tror att jag fixar det en gång till....sedan var allt runtikring så annorlunda och speciellt så det har ju säkert påverkat hela min upplevelse. Jag inbillar mig att allt är liiiite enklare att hantera om man är i verje fall lite förberedd på vad som ska hända och inte som i mitt fall totalt dumförklarad eftersom man inte har hunnit sätta sig in i något och därför ser ut som ett frågetecken när personalen pratar om öppna centimetrar, taggar, faser osv:)



Se där....nu fick du läsning så det räckte och blev över. Sorry tjejen.



ps: ni är faktsikt;) väldigt välkomna hit till Leialand och vår lilla stuga du och lilltjejen (och storgrabben med för den delen;)

2011-02-21 @ 14:39:02
URL: http://styleandlifebyleia.se
Postat av: Ulrica

Shit vad jag blev avis nu.. Vill oxå föda, "på riktigt"!

Jag var iofs på god väg, i både nättrosor, elefantbinda, lustgas, EDA och krystningar..

Men så bestämde den här skitungen att den inte ville ut på naturlig väg, hon låg med näsan upp och tittade i taket lixom.. Man klarar att föda så oxå men hon hade kilat fast huvet på nåt vis.

Så, schwooop, iväg på operation och kejsarsnitt.

Kan säga att jag kände mej lite snuvad.. Men va fan, det funkade ju det med :)

Men nästa gång, då jävlar ska det födas med dunder och brak!



Kram på dej underbara fantastiska du!

2011-02-21 @ 14:39:29
URL: http://mammatillgry.blogg.se/
Postat av: ♥ Anna S

Älskar detta inlägg!!!

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

2011-02-21 @ 19:09:08
URL: http://ansobloggar.blogg.se/
Postat av: Nina

Hahah så rätt du har! Jag var rädd för förlossningen och hade många samtal om det med en bm, och de sista veckorna kände jag också att jag inte vill föda, men allt hände så spontant och snabbt, men det är häftigt! Det är faktiskt en fantastisk upplevelse! Men när jag träffade henne sen efter förlossningen så sa jag att vi får ta om de där samtalen nästa gång jag är gravid :))

2011-02-21 @ 19:15:36
URL: http://indi.blogg.se/
Postat av: Camilla

Herregud vad jag fick kämpa för att hålla tillbaka tårarna på jobbet när jag läste detta inlägg! Läste även din förlossningsberättelse igen och även maken denna gång som också höll på att börja tjura. :-Dmindre än 2 mån kvar till min bebis kommer!TACK för att du delar med dig!!

2011-02-22 @ 08:41:37
Postat av: Fia

Jag blev igångsatt med sonen och var helt inställd på att det skulle ta hela dagen...men icke.Allt gick jätte fort och jag hann aldrig fatta vad som hände, sen upplevde jag att personalen inte tog mig på allvar.Men sen visades det sig att jag hade rätt och nån timma senare kom Neo =) Han gjorde en stålmannen så jag fick sys under narkos.Vilket jag fick ligga och vänta på i timmar, närmare 5 timmar.Under den tiden fick jag inte dricka eller äta, jätte jobbigt.Efter en förlossning är man rätt hungrig och törstig.Den förlossningen var ingen positiv upplevelse om man inte räknar med sonen =)



Nu med tjejerna blev det akutsnitt ist och det var 100 gånger bättre.Jag mådde så mycket bättre efter snittet än den vaginala.



Vilken fin liten Tuva ni fått!!! Jag gillar verkligen trosbilden, dom är juu så underbara haha;)

2011-02-22 @ 10:05:58
URL: http://www.ensidaomallt.se/Sofsan/
Postat av: Maria- och lilla Alice

haha du är för skön alltså :)

sitter med min fina nya bebis i knät och läser din blogg, kan inte hålla mig borta :)



bindorna är såååå sexiga. hahaha, kanske köra nättrosa under bröllopsklänningen? :P

kram!

2011-02-22 @ 10:22:42
URL: http://majiaanyberg.blogg.se/
Postat av: sanne - mamma till lykke

du är så underbar Sofie!

2011-02-22 @ 11:07:06
URL: http://lykkeochjag.blogg.se/
Postat av: Andréa

Härligt att du ser det så positivt, det smittar av sig :)

2011-02-25 @ 10:06:34
URL: http://makeupartisten.nu
Postat av: Fia

haha ÅH vilka fina och roliga bilder! :D

Hit vill jag komma flera gånger!

ha en fin helg!

2011-02-25 @ 10:16:19
URL: http://familjenskoglund.blogg.se/
Postat av: Ida

Haha, love inlägget & de roliga bilderna ; )

2011-02-25 @ 10:53:58
URL: http://kawrtnee.blogg.se/
Postat av: Sanna -Blivande Mamma [Gissningslek på bloggen]

"nu gör det sådär ont som jag var rädd för att det skulle göra, det gör så ont så det är ohanterbart, dödsont, MEN jag vill ändå inte dö, och det är ÄNDÅ inte så hemskt som jag hade trott, jag vill det här och jag klarar det här".



Dina ord stärker mig inför min kommande Förlossning :D

2011-04-03 @ 13:21:51
URL: http://sannis1987.blogg.se/
Bloggen har flyttat till litendelavmig.se - det händer inget mer här!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0