Gravid? Del 2

Publicerat: 2012-02-29 Kl: 17:10:39 | I kategori: Gravid & allt vad det innebär


Nu är jag vid en datorn och har lättare att formulera min tankar kring graviddiskussionen. Jag tycker aldrig att det är okej att fråga om någon är gravid (såvida det inte är hyperuppenbart t ex om du deltar i en föräldragrupp). Annars ser jag inte anledningen till varför utan man bör vänta in till den du misstänker är gravid själv bekräftar dina tankar med att själv berätta. Det finns så många olika anledningar till varför en del kanske väljer att vänta lite extra med att berätta eller varför en del inte alls är intresserade av att prata om själva "babymaking" grejen med när var (kanske inte hur).

Blir det fel, så kan det bli så otroligt åt vansinne att det därför är bäst att bara vara tyst och låta de isåfall blivande föräldrarna själva få berätta. Otroligt många graviditeter slutar i missfall och med det i bakhuvudet så bör man därför vara tyst. Dessutom så är kroppm, vikt och midjemått ett så otroligt laddat och ångestfullt ämne så att fråga om en graviditet pga en lite större mage är verkligen den sämsta anledningen att anta en graviditet utifrån. Ingen vill ju se gravid ut om man inte är gravid, speciellt inte med den tjockhets som råder idag med XS ideal.

Jag tar inte illa upp av din kommentar "Kajs" men jag gör det å mina vänners vägnar och alla andra kvinnor som får den frågan när det inte stämmer och allt de önskar i världen är ett barn eller de som precis genomlidigt ett missfall.
Ibland är man även gravid och i ett skede inte vill berätta och heller inte behöva ljuga. Därför är det bättre att vara tyst.



Uppdatering: Ser att jag ligger på första sidan på blogg.se, vad kul! :)
Det här inlägget kommer an på ett inlägg där jag fick frågan om jag var gravid då min "klänning antingen såg puffig ut eller om det helt enkelt var så att det var dags för en nummer två". Först skrev jag det här inlägget för att kasta ut frågan som del ett och sen kom det här inlägget där jag mer fördjupade min åsikter i del två.


Kommentarer
Postat av: C

Okej, okej, du är inte gravid.

Men har du en bulle i ugnen?

Hrm.

Puss!

2012-02-29 @ 17:16:33
URL: http://cinnia.blogg.se/
Postat av: Anna- Mamma och Socionom

Blir lite förvirrad av dina inlägg:) Men hoppas oavsett att du mår hyffsat! Kram

2012-02-29 @ 17:24:23
URL: http://frokenstockholmare.blogspot.com
Postat av: L

Word.

2012-02-29 @ 18:05:26
Postat av: L

Hade ett tufft (om än tidigt) missfall i höstas. Vi hade då inte hunnit berätta för nån. Alla nyfikna frågor och pikar som "är det inte dags för er snart?" gjorde ont in i själen. Vi hade inte försökt länge alls, så jag kan bara föreställa mig de som kämpat i månader eller år. Nu är jag gravid i v 11 och vill inte berätta för fler än närmsta familjen på ytterligare några veckor. Pilarna och frågorna från bekanta och kollegor känns lika jobbiga nu. Antingen ska jag berätta trots att det inte känns rätt eller så måste jag blåljuga dem i ansiktet, alternativt låtsas att det regnar. Har hittills kört på alla tre varianterna och alla får mig att känna mig lika obekväm, och dessutom förtar det en del av glädjen när det väl blir dags att berätta. Fint att du tar ton för oss fegisar!

2012-02-29 @ 18:12:10
Postat av: Sofie

Hej L!



Blir ledsen av att läsa om ditt tidigare missfall, jag har inte varit med om det själv men jag kan ändå ana till en viss del hur ont det måste göra men aldrig fullt ut. Jag tycker du gör rätt i att vänta med att berätta om det är det du helst vill.



Att ljuga om en graviditet är den bästa av lögn. Finns ingen som inte kommer att motta det med glädje, visst kommer en del säga "vad var det jag sa" men bara med glädje. Jag ljög själv flera gånger.. :-)



Stor kram till dig och jag hoppas att du kan slappna av och njuta av din graviditet!

2012-02-29 @ 18:25:50
URL: http://litendelavmig.se
Postat av: Jessica

Min syster fick den frågan för några år sedan, och med saken är att hon fick en hjärntumör för 10 år Sedan och kan därför aldrig få barn, detta är hennes högsta önskan att få, å att sen få den kommentaren för att hon skulle ha lite mage gör en så ledsen, jag förstår inte hur folk har mage... Man vet aldrig hur

Mkt det kan såra en människa...

2012-02-29 @ 19:47:48
Postat av: Em

Så himla bra skrivet! Älskar din blogg mer o mer för varje da som går, du är så himla klok!

2012-02-29 @ 20:51:44
Postat av: Kajsa

Oj tycker det blev väldigt mycket drama pga min lilla fråga:p ta det med en nypa salt, herregud :s vilka i-landsproblem

2012-02-29 @ 21:07:54
Postat av: Bettan

Så sant så! Håller med dig fullt och helt.

2012-02-29 @ 21:58:08
URL: http://haradso.blogspot.com
Postat av: Eleonore- Kokboksutmaningen!

Väldigt bra inlägg du skrev! Även om personen i fråga inte menade något illa med det så är det aldrig ok att fråga, man vet som sagt aldrig vad som kan ligga bakom och hur personen känner :)

2012-02-29 @ 22:06:11
URL: http://www.fika.med.nöjesgalaxen.se/
Postat av: Yohanna - Gravid i vecka 23

Jag fick ett mindre utbrott på folk på jobbet i höstas då de vägrade respektera en kollegas nygraviditet.. Man kunde misstänka och ana att hon var gravid väldigt tidigt för hon är så extremt smal så det syndes direkt en liten bula på magen. Men hon fick aldrig berätta själv, folk tjatade och pressade ur henne att berätta i typ v.10... och sen drabbades hon av ett hemskt missfall med blödningar och sjukhusvistelse med massa blodförlust.. Det var så jävla sorgligt och jag tog snack med flera kvinnor och frågade dem: "Nu när ni vet att hon är gravid.. nu då? Vad gav det er att veta? Å nu när ni vet att det var på tok för tidigt att berätta, för så mkt kan hända?" Äh det är så sjukt. Andra kvinnor verkar ha rätten att kommentera graviditet hur som helst. Själv blir jag upprörd att man har rätt att kalla gravida kvinnor "tjockis" så fort de blivit gravida. Å sen längs vägen "nu är du verkligen tjock"... För mig kan det ordet aldrig bli positivt och vänligt. Men alla är vi olika....

2012-02-29 @ 23:20:29
URL: http://maiplu.se
Postat av: Jess

Jag skulle inte säga något förrän personen själv väljer att berätta att de är gravida. Dels är jag inte så insatt i graviditet och barn och är därför rätt vilse på det området. Men också för att det kan bli så fruktansvärt fel om man säger det till en person som inte är gravid. Tyvärr är det nog lite för många som är för nyfikna för att vänta tills personer berättar själva hur det är..



Bra inlägg!

2012-03-01 @ 09:29:37
URL: http://jessansworld.blogg.se/
Postat av: L

TAck för ditt svar! Av nyfikenhet, när berättade ni för familj, vänner, arbetsgivare, och resten av världen?

Tack för en bea blogg, faktiskt den enda jag följer :)

2012-03-01 @ 16:47:05
Postat av: Jessica

Jag blev själv frågad om jag var gravid av en kollega på jobbet, det var jag iof också, men det var alldeles för tidigt att berätta för chef och övriga kollegor, även om jag helst hade velat skrika ut det till hela världen. Jag tyckte mig vara superdiskret, men hon misstänkte mig ändå och kläckte frågan i ett lite "djupare" samtal. Och Öga mot öga kan jag lova att det inte fanns en chans att slingra sig undan den frågan. Så jag hade inget annat val än att erkänna. Men hon lovade att hålla tyst så jag fick berätta själv och höll sitt ord så vitt jag vet. Det är inte ok att fråga om nån är gravid om det inte uppenbart sitter en bebiskula mitt på kroppen förståss, men då frågar ju oftast inte folk heller. Så nej man ska hålla dom tankarna för sig själv och låta kvinnan i fråga släppa bomben själv. Det blir så mycket roligare för alla inblandade då. :)

2012-03-02 @ 09:04:13
URL: http://yessicas.blogg.se/
Postat av: hanna

Mycket bra inlägg måste jag säga, jag är gravid i v 16 nu och har berättat för dom mesta, dock inte för min chef för jag känner att skulle det hända något så skulle det bli så tungt sen därför vill jag veta att allting är oej. Tänkte vänta till rutinultraljudet som är om 4 veckor, sen vet jag inte om han undrar något, tror inte det då det inte syns så mycket ännu mer än att jag ser lite svullen ut.

2012-03-02 @ 10:58:05
URL: http://solstikkan.blogg.se/
Postat av: MaryCaroline

Nej fy, sådant frågar man inte! Man kanske inte alls är gravid eller har genomlidit ett missfall eller har svårt att bli gravid eller vad som helst. Låt alltid tjejen ifråga berätta själv! Och är man gravid och och någon är nyfiken lär det ju snart synas i alla fall, om allt går som det ska! :)

2012-03-02 @ 12:43:30
URL: http://marycaroline.blogg.se/
Postat av: sockerlollo

Finns det på riktigt folk som frågar sånt!? Alltså antingen så är det uppenbart eller inte, klart man inte frågar om någon är gravid!?... Och är det uppenbart kan man ju gratulera :)! säger bara WHAAT på att nån skulle va så jävla korkad och fråga för nån har en "putmage"... ehm pinsamt! Däremot tycker jag inte man ska trippa på tå heller, som sagt är det uppenbart så är det ju! :)

2012-03-02 @ 14:36:50
URL: http://[email protected]
Postat av: pian

jag och min sambo har försökt få barn och sedan några år tillbaka har man fått höra om hur åh när är det dags, och åh vad är det där för söt kula. först blev jag jätteledsen och nu skiter jag fullständigt i kommentarerna. Jag sa så sent som igår och då sa jag det är ingen kula det är fläsk.

Jag har en sjukdom som innebär att det är svårare för mig och min man att få barn. Jag blir ju fortfarande väldigt upprörd så klart men jag försöker att inte låta det ta allt för hårt men självklart gör det ont. Nu har vi fått klart vår utredning och jag blev gravid ja var det i mindre än en vecka tills jag fick missfall. Men nu vet vi att jag kan bli gravid och det är ju bara att fortsätta men jag blir bara så less på alla som tar sig rätten att fråga hit och dit. Men folk tänker väl inte längre än näsan räcker.

2012-03-02 @ 15:04:54
Postat av: Ida

Förstår precis varje ord du skriver. Men om någon mår dåligt pga ett missfall kan detta oxå vara skönt att få vara lite disträ utan att behöva förklara att man faktiskt visst var gravid....

2012-03-02 @ 19:37:53
Postat av: Sanna

jag håller helt med dig i denna fråga, jag tycker inte heller att folk ska fråga om man är gravid eller inte. Det har hänt mig två gånger att folk har tagit förgivet att jag är gravid ( vilket jag verkligen inte är utan har en magsjukdom ) och det är fan inte skoj när folk säger att man är gravid för då får man verkligen svart på vitt att man ser tjock ut och precis som du skriver så är det ju verkligen inge skoj.



Och dessutom så är det ju så som du tog upp att graviditeter kan gå till missfall och då är det inte så skoj att varken behöva berätta det eller att alla visste att man var gravid när det hände.

Nä den frågan tycker jag att man ska vara tyst med väldigt länge innan man är hundra % säker el tills föräldrarna själva berättar att dom väntar barn

2012-03-03 @ 07:32:59
URL: http://moonzanna.se
Postat av: Sanna Suomela - Eskilstunas Bloggerska

Hej!

Skulle du vilja prova ett enkelt och roligt jobb?

Sälja Oriflame - kosmetik, hudvård, dofter, kroppsvård och mycket mer? Det finns något för alla - unga som gamla, män som kvinnor! Säg till om du vill ha mer information, har lite erbjudanden du kan få ta del av om du vill bli säljare för Oriflame!



Kontakta mig via en kommentar eller på min mail: [email protected]



Du kan även välja att vara kund hos Oriflame

/ Sanna Suomela Distriktschef Oriflame Eskilstuna

2012-03-03 @ 10:36:58
URL: http://ssannassuomela.blogg.se/
Postat av: Junitjej

Det kan vara känsligt att fråga ifall någon är gravid.

2012-03-03 @ 10:59:12
URL: http://junitjejen.se
Postat av: DI

Jag fick den frågan för ca 2 år sedan innanmin stora viktnergång.



Jag var på apoteket och skulle ta ut mina recept, när hon i kassan sa:

"Men dessa får du inte ta när du e gravid!"



mitt autosvar:



"Jag är inte gravid, bara tjock"



det är inte kul, att bli frågad när man inte är det, just för att d är en indikation att personen som frågar dig tycker att du är tjock.



ha de bra

2012-03-04 @ 11:35:09
URL: http://zerotohero.blogg.se/
Postat av: beciell

Vinn ett par RAY BAN SOLGLASÖGON i min blogg: http://beciell.blogg.se/2012/march/bloggtavling-vinn-ett-par-ray-ban-wayfarer.html

2012-03-04 @ 14:40:31
URL: http://beciell.blogg.se/
Postat av: Eva Fatima

Jag brukar få frågan av min mamma varje gång vi träffas"Du har väl inte blivit gravid igen" Jag har nämligen fått fem barn och nu tror hon att jag ska vara gravid bara för att jag har en mage som är för stor, känns inget vidare. Vanligtvis känner jag mig inte tjock eller går och tänker på hur min mage ser ut men har tröttnat en aning på min kära mors kommentarer. Min dotter har fått flera missfall och hon vill verkligen inte berätta för tidigt så du har helt rätt fråga inte om det inte är uppenbart :-)

2012-03-04 @ 18:27:00
URL: http://rosaprickar.blogg.se/
Postat av: Loreen Talhaoui - Fanblogg ♥

Hej! Vill du köpa en fin design för ett billigt pris? Klicka då här ---> http://loreen.blogg.se/2012/march/design-till-salu-1.html#comment



Kram!

2012-03-04 @ 19:09:51
URL: http://loreen.blogg.se/
Postat av: KiwiBerries

jag frågar aldrig om någon är gravid om det inte såklart syyyns riktigt eller är uppenbart på annat sätt. det finns som du skrev många anledningar till varför någon kanske inte vill prata om det, eller också kanske man är helt ute och cyklar. jag väntar i alla fall tills personen själv berättar!

2012-03-04 @ 23:42:51
URL: http://kiwiberries.blogg.se/
Postat av: den där Elin

Man ska ALDRIG fråga eller 'gratulera' någon om den är gravid om man inte är 100% säker att perosnen är det / alternativt att man vet att personen försöker bli gravid o man känner denne eller så.



Härom dagen var jag på apoteket o skulle köpa munsårssalva, men frågade om de där plåstrerna även funkade på mig som har mitt sår under näsan 'ja, och de är det enda du kan använda eftersom du e gravid' sa hon som jobbade där då till mig. Jag blev helt chockad!



Kände mig dessutom helt svältfödd eftersom jag legat hemma med influensan en vecka o inte kunnat äta nånting.



haha, jävla kärring =P

www.LivsstilsfotoStockholm.se/

2012-03-12 @ 08:43:49
URL: http://dendarelin.blogg.se/
Postat av: Trixie

Håller med! Jag blev en gång för några år sedan utskälld av två kvinnor på krogen för att jag "drack när jag var gravid".... Sen när jag sa att jag bara är tjock käftade dom emot... "man ser ju att du är gravid, sluta ljug". Kan förstå varför dem trodde det, jag har ju ändå strl40....

2012-03-14 @ 21:12:05
URL: http://trixcanfix.blogg.se/
Postat av: cheap oakley sunglasses

cheap oakley sunglasses http://www.cheapoakleysunglassesa.com

oakley sunglasses discount http://www.cheapoakleysunglassesa.com

oakley sunglasses sale http://www.cheapoakleysunglassesa.com

oakley frogskins http://www.cheapoakleysunglassesa.com/oakley-frogskins-cheap-4

2012-05-21 @ 09:56:51
URL: http://www.cheapoakleysunglassesa.com
Postat av: onvoclhp

jzockjtk

2012-07-24 @ 13:15:44
URL: http://paaofl.com/
Bloggen har flyttat till litendelavmig.se - det händer inget mer här!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0