Gravid?

Publicerat: 2012-02-29 Kl: 12:58:21 | I kategori: Gravid & allt vad det innebär


Diskussion:

NÄR är det okej att fråga om någon är gravid?

ÄR det okej att fråga om någon är gravid?

Speak out!

Själv skriver jag från mobilen och har tusen olika saker att säga om ämnet men blir så begränsad av mobilen. Men jag tycker att man aldrig bör fråga utan invänta besked. Kan finnas så många anledningar till varför man inte vill berätta och är det inte så, så kan det bli så himla fel.

Låt min mage få vara ifred!



Kommentarer
Postat av: Mimmy

Åh hehe ja det är ju frågan. Man vill ju inte råka kalla nån för "tjockis" lika lite som man själv vill bli det...

En märklig grej är att jag minst 10 ggr. tänkt att bekanta/obekanta är gravida, trots att de ibland inte vetat om det eller nyss fått veta. Jag bara vet, typ ^^,

2012-02-29 @ 13:21:09
URL: http://mimmyl.blogg.se/
Postat av: Linda

Håller med! Aldrig ok att fråga/tjata/hinta..

Inte heller frågor som "är det inte dags att skaffa barn snart" tycker jag är ok..! Man vet aldrig om personen i fråga i tystnad kämpat länge för att bli gravid..då blir inte längtan direkt bättre av ständigt tjat!



Du? Kan du inte komma med tips på hur man "står ut" med att bo trångt med bäbis.. Vi bor i en två (dock större än ert lilla hus) och har tänkt göra det iaf ett år till.. Våran bebis är 4 månader nu!

Förstått att du är sjukt less nu på trångboddheten, det är er väl förunnat erat hus, ser fram emot rapporteringen om det :)

2012-02-29 @ 13:33:07
Postat av: Matilda - glad fru

Det är vid ytterst få tillfällen det passar sig att fråga om någon är gravid! Egentligen bara då det är så uppenbart att det inte finns en chans att så inte är fallet - då frågan troligtvis blir mer i stil med "När är det dags?"



Min mormor har konstant sedan jag träffade min man, 17år gammal, frågat med jämna mellanrum om jag är gravid. Blir lika förbannad varje gång men har lärt mig att slå det ifrån mig och se det som att gamla människor (mormor är 92) säger vad det vill utan minsta eftertanke.

Kommentaren du fick här skulle jag tippa inte kommer från en självisk 90+are... Och hallå - hur smashing var du inte i klänningen!? Hur snygg som helst och inte en tillstymmelse till att se gravid ut!



Kram på dig

Låt oss veta mer om dina tankar i ämnet!

2012-02-29 @ 13:46:13
Postat av: Sofie

Linda: Hahaha o det frågar du MIG! Som t.o.m ska riva skiten!!!;-)



Okej:



1. Ta bort allt sånt som ni inte behöver! Röj undan! Det räcker med två värmelhushållare etc...



2. Förvaring förvaring förvaring! En stor kista eller låda att slänga alla leksaker = toppen!



3. Finns det ej dörrar så satsa på grindar.



4. Var hemma så lite som möjligt hahahahaha!!!!!



:-D



Lycka till och vad smart du verkar vara för du har ju helt rätt tycker jag! Kan du inte ta ett smeknamn om du skriver igen? Typ "trångbodda Linda" ;-) Så vet jag att det är du!;-)



Kramar

2012-02-29 @ 13:46:47
Postat av: kristin

aldrig okej att fråga om!!!

jag fick frågan av min svägerska och innan jag visste ordet hade hon näst intill berättat för min sambos mamma. Och nej jag var såklart inte gravid bara julgodistjock ;)

Man vet ju inte om personen man frågar kämpar för att bli gravida, nyss fått missfall eller helt enkelt inte vill ha barn! big no no att fråga anser jag. När man är gravid berättar man ju det förr eller senare :)

2012-02-29 @ 13:46:56
URL: http://kristinnilsson88.blogg.se/
Postat av: Jane

ALDRIG NÅGONSIN, PUNKT SLUT.

2012-02-29 @ 14:31:06
URL: http://www.felicitasblog.com
Postat av: Felicitas

Hehe.. Kom på att jag har skrivit ett hyfsat argt inlägg om det tidigare... ;)



http://felicitasblog.com/evinnerligt-trott-pa-tjat

2012-02-29 @ 14:34:29
URL: http://www.felicitasblog.com
Postat av: Eva

Mycket konstig kommentar. För att anknyta till diskussionen så tycker jag inte att det är okej att fråga om det nu inte är vansinnigt uppenbart, typ 8 månader uppenbart. Det blir ju fruktansvärt fel om det nu inte skulle vara så.

2012-02-29 @ 14:55:48
URL: http://renaramagrekiskan.com
Postat av: Madeleine - Mamma - Foto - Oslo

Inte ok, någonsin! Punkt!!

2012-02-29 @ 16:14:43
URL: http://madeleines.se
Postat av: Emma

Aldrig någonsin är det okej att fråga detta.. Inte antyda till det heller.



Har råkat ut för det ett par gånger och det gör väldigt ont att höra.

2012-02-29 @ 16:54:32
URL: http://emmabaramig.blogg.se/
Postat av: Johanna | Tillvaron.se

Det är inte ok att på allvar fråga (ok att man skojar om det efter många bullar i fikarummet på jobbet kan jag tycka om man har en sådan stämning).



Jag har också lovat mig själv att aldrig heller fråga om det inte är dags snart att skaffa barn, oavsett hur nära kompis vi är. Allt sådant är helt enkelt mellan de som faktiskt är inblandade och de får meddela när och vad de vill.

2012-02-29 @ 17:06:52
URL: http://tillvaron.se/johanna
Postat av: Frusol

Håller med ovan. Det är aldrig okej!



Det intressanta är att det verkar vara legitimt för hela världen att fråga om nr 2 än om första. Svarar man då att man inte vet eller det dröjer så får man höjda ögonbryn och frågande blickar. Måste alla skaffa fler än 1 barn???

2012-02-29 @ 21:08:50
URL: http://frusol.blogspot.com
Postat av: Liselotte

Fick en fråga häromdagen faktiskt då jag börjat jobba lite smått på helgerna efter graviditeten, sju månader sedan lillkillen kom, var inte pinnsmal innan och nu har jag kvar ett par kilo till ursprungsvikten och 15 kilo till mitt mål. Stod iallafall i omklädningsrummet och hade ett ganska tajt linne och magen putade väl endel och en kollega kläckte ur sig, måste bara fråga, ska ni ha en till?!?!?! What? Höll på och falla baklänges och förundrades över hur man kan kläcka en sån kommentar..

2012-03-01 @ 11:18:21
Bloggen har flyttat till litendelavmig.se - det händer inget mer här!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0