MIA, VAD HÄNDE?

Publicerat: 2013-02-16 Kl: 08:41:04 | I kategori: Feminism, genus, normer och ideal


"Jag antar att det är här jag och Mia går skilda vägar" skrev min kusin på facebook angående det senaste avsnittet av Mia på Grötö och jag var därmed tvungen att själv se vad det var hon pratade om.

Jag blev uppriktigt ledsen och förvånad när jag såg Mia Skäringer och Maria Lundqvist sitta och dissa feminismen i senaste Mia på Grötö.

Mia Skäringer, så mycket stöd och igenkännande jag känt i hennes texter och framträdanden. Självutlämnande, brutalt ärligt och fantastiskt underbart och underhållande har hon delat med sig om allt från skönhetshets till våldtäkt.

Jag har alltid upplevt Mia Skäringer som feminist. Som ifrågasatt ideal och normer och genom sitt självutlämnande berättande gett tillbaka så otroligt mycket till mig som person av kvinnligt kön att känna igen mig och landa i.

Så besviken jag sedan blir när Mia Skäringer och Maria Lundqvist i förtrolighet samtalar kring att det är jämställdhetens fel att kvinnor känner sig så stressade och skuldfyllda av allt de borde men inte hinner med. Hur de inte vill sammankopplas med feminismen, om Fittstim och könshår, och drar den klassiska valsen om "män är män, kvinnor är kvinnor".

Jag känner bara men hur blev det så fel hos någon som tänker så mycket bra? Det är precis tvärtom. Att stressen och skulden som de båda pratar om att de upplever är en konsekvens av att vi lever i ojämställdhet. Att vårt upprätthållande av manligt och kvinnligt bidrar till de strukturer som skiljer oss åt oss ger oss olika möjligheter och förväntningar.

Mia, varför vill du inte förknippa dig med feminismen.



Kommentarer
Postat av: Hannah

Kände tyvärr exakt samma sak som du. Vad hände? Jag blir även otroligt provocerad när människor letar upp ett (valfritt) idiotiskt påstående av en människa och med det kan avfärda en hel -ism. Detta händer ofta med feminister och feminismen. Jösses! Det finns väl helt galna uttalanden inom alla -ismer, men just feminismen ska alltid hackas på. Och till syvende och sist handlar dess grundtanke helt enkelt om jämlikhet mellan könen. Det borde vara en av de mest självklara idéerna idag.

2013-02-16 @ 10:22:37
Postat av: Jessica

Å jag som kände tvärt om. Skönt att någon vågar se på ett annat sätt på det här med feminism.

2013-02-16 @ 10:40:11
Postat av: Calle

Tycker också det var skönt att höra. Reaktionerna efteråt är dock typiska. Alla kvinnor måste tydligen tycka likadant, annars blir man "besviken". Först när vi ser varandra som individer och inte representanter för en grupp har vi jämställdhet. Dessutom är det kanske för att "hon tänker så bra" och har ett reflekterande förhållningssätt som hon kommit fram till sin ståndpunkt. Alltför många hakar ju bara på vad andra tycker för att inte bli brännmärkt och hånad för att man inte har "rätt" åsikter.

2013-02-16 @ 11:21:52
Postat av: michaela- nybliven tvåbarnsmamma ♥

åh :( ska se avsnittet när jag får tid över men det där låter ju som en väldigt ledsamt samtal..

2013-02-16 @ 12:10:03
URL: http://minahjartanochjag.webblogg.se/
Postat av: Sofie

Jessica: Berätta gärna hur du ser på "det här med feminism"?

2013-02-16 @ 12:47:46
Postat av: hörsel-carro

Jag hade bara på programmet i bakgrunden, men jag uppfattade det som att de var feminister. Men att de inte kände någon samhörighet med de feminister som hävdar att man inte är en sann feminist om man rakar bikinilinjen. Att "vissa" feminister sätter upp regler för hur man måste vara, annars är man inte en förkämpe för kvinnofrågor. Och att de menade att det blev ytterligare ett krav att uppfylla i raddan av hela livets alla krav. Men men, jag kan ha missuppfattat, eller så uppfattade jag deras inställning precis som du, men att jag inte tyckte att det var lika illa.

2013-02-16 @ 13:40:38
Postat av: Anonym

Hej

2013-02-16 @ 15:10:51
Postat av: Anonym

Bästa Mia, hon har fattat precis!

2013-02-16 @ 16:40:30
Postat av: EmmaPemma

Missade programmet men ska definitivt se det på play nu.
Jag som älskar Mia å allt hon gör..trodde hon om nån va feminist.

2013-02-16 @ 20:27:16
Postat av: Anna

Jag tycker att hon är grym att erkänna det många andra kvinnor också känner men som inte känns ok att yttra sig om knappt.

2013-02-17 @ 08:56:19
URL: http://frokenstockholmare.se
Postat av: Sofie

Berätta Anna vad det är du (och så många kvinnor) känner men som inte känns okej att yttra sig om?

2013-02-17 @ 09:42:03
Postat av: Nina

Ja det var verkligen tråkigt. Hade nog misstänkt att hon inte var feminist för att hon aldrig tagit det ordet i sin mun. Men tråkigt att hon nu dessutom tog aktivt avstånd från en ism som gett oss rösträtt, rätten till vår egen kropp osv och förringar hela det arbetet till att det skulle handla om hår. Idiotiskt!

2013-02-17 @ 10:27:26
URL: http://ninaruthstrom.se
Postat av: Christina

Jag visste inte om att jag redan var feminist innan jag hade läst om feminism. Jag förstod inte heller genus, förrän jag läste om det. Kanske samma sak för Mia? Kanske behöver hon bara få en bra bok? =)

2013-02-17 @ 12:00:29
Postat av: Sofie

Åh Christina! Vilken klockren kommentar av dig för det är precis så som jag tänker om andra människor. Min förhoppning om mänskligheten. Att alla är feminister (okej det finns en uttalad ickeskara av antifeminister) men som du skriver vet nog inte alla om det. Kanske ett naivt eller fördummande sätt att se på mänskligheten men för mig ger det lite hopp och mindre bitterhet (tror jag).

2013-02-17 @ 12:07:45
URL: http://litendelavmig.se
Postat av: Anna

Att man inte är feminist.

Svar: Varför?
-Sofie-

2013-02-17 @ 18:05:48
URL: http://frokenstockholmare.se
Postat av: Marok

ja VAD HÄNDE???? kamske att ni svenska tjejer skulle sluta snyfta nu? jag tycker ni ska gifta er med varandra och skaffa barn utan mäns hjälp (utan sperma) för ni värderar ju bara likheter mellan könen inte olikheter...

2013-02-17 @ 18:09:49
Postat av: Marok

mannen står för det mesta av försörjningen och kvinnan för det mesta av barnvårdandet och hushållsarbetet, det är ju det sunda sättet att leva ihop. Vill man leva könsneutralt så kanske man ska fundera på varför man ens behöver motsatta könet?
visst det ska finnas valfrihet, men jag kan tycka att det konservativa och de gamla könsrollerna självklart ska uppmuntras (så här tycker min mamma och min lillasyster också) eftersom de äldre och mer traditionella för mänsklighetens historia.

2013-02-17 @ 18:17:32
Postat av: Jessica

Tänk att man kan förstå och tolka något som sägs på så helt skilda sätt... Jag tolkade Mia som att hon upplevde en press och stress från de som menar att som feminist måste man leva och vara på ett speciellt sätt. Och att Mia kände att hon inte passar in i den "normen" av feminism. Och att det kunde öka på stressen just som kvinna. Jag kan hålla med henne. Ibland, i vissa sällskap, vågar jag inte säga att jag är feminist just för att jag faktiskt rakar mig under armarna och gillar att sminka mig. Jag VET att det inte är avgörande för huruvida man är feminist eller ej men jag upplever att i vissa grupper så är det "fel" att göra så om man vill definiera sig som feminist. Hmm... Blev jag rörig nu? Jag hoppas du förstår min tolkning av det som sades i programmet. Helt enkelt att feminismen inte ska begränsa utan tillåta olikheter och individuella val av hur vi väljer att leva våra liv, utan att bli dömd som icke-feminist.

2013-02-17 @ 19:44:58
Postat av: hörsel-carro

Ahh, nu ser jag att någon mer förklarat som jag tänkt med kanske inte förklarade så bra. Jag menar ungefär som Jessica, men med andra ord!

Men en annan reflektion...Visst brukar inte så många okända killar kommentera din blogg? Spännande att det är under just detta inlägg de väljer att stiga fram ur mörkret.

2013-02-18 @ 07:55:36
Postat av: Sofie

Marok:

1. Du blandar ihop kön och könsroller.
2. Nej att leva könsuppdelat mellan män och kvinnor al'a 50-talet ser inte jag som något sunt sätt att leva. Så länge vi tilldelar varandra olika förväntningar utefter våra kön bibehåller vi obalansen i att leva ojämställt.

2013-02-18 @ 09:47:50
Bloggen har flyttat till litendelavmig.se - det händer inget mer här!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0