SOFIE I SNIPPUPPRORET

Publicerat: 2014-01-20 Kl: 20:02:55 | I kategori: Feminism, genus, normer och ideal


– En kvinna som visar vaginan, det känns lite olämpligt att ha på skolan, säger Pasi Rönkkö, projektledare för bygget av Nyköpings nya högstadieskola.
Bild: www.sn.se
I lördags vaknade jag upp och upprördes över det här. Dammade då av min gamla Trosablogg och skrev ett inlägg om fel jag tycker det är att kommunen då övervägde att ta bort den grafittimålning som de låtit en känd konstnär måla med anledning av att de anser den olämplig pga motivet delvis är ett kvinnokön. Inlägget fick jättemycket delning bland annat av Lady Dahmer vilket bidrog till att många tog del av det och delade det vidare. Roligt och viktigt.
 
Skärmdump på mitt inlägg som delats vidare.
 
 
Dagen efter möttes vi av den dåliga nyheten att kommunen beslutat sig att snippmålningen helt ska bort. Där gick det även att läsa hur jag menar att det kan uppfattas som en diskriminering om Nyköpings kommun väljer att ta bort målningen med hänvisning till mitt blogginlägg och sen har det bara fortsätt vidare. Imorse gick det att läsa att jag riktar skarp kritik till Nyköpings kommun och lite senare ringde Östnytt och ville ha med mig för intervju inför kvällens eller morgondagens sändning. I´m on fire.
 
 
 
Eller inte. För jag blir såklart supernervös över detta och tänkte först avböja på en gång. Har som en del känner till lite dåliga erfarenheter av denna typ av exponering (visserligen inte i tv-format). Men sen fick jag fin nätpepp och ringde och bad i alla fall att få höra förutsättningarna och i så fall få frågorna mailade till mig på förhand. Det hela avslutas i vilket fall med att det inte blir någon intervju med mig i (de ville att jag skulle vara med imorgon istället men då jobbar jag). Istället gav jag dem mitt samtycke till att referera till bloggen och visa upp den i bild. Vilket jag kanske borde tänkt igenom en extra gång och bett om att få se vad som kommer att citeras men så slipad var jag dessvärre inte. Lösryckta citat kan ju landa rätt fel när de tas ur sitt sammanhang och nu har jag ingen möjlighet att svara med motargument.
 
Men inget att göra åt saken nu mer än att svara på det som sades i dagens tidning i ett blogginlägg. Kampen fortsätter!
 
PS! Här kan ni gå in och rösta för om ni tycker målningen ska vara kvar. 78% har i nuläget röstat för att den bör vara kvar...


Kommentarer
Postat av: Nina Ruthström - skjuter från spinnsidan

Sociala medier är fantastiska! Och du får dem att glänsa ännu mera. <3

2014-01-20 @ 21:03:31
URL: http://ninaruthstrom.se
Postat av: Fråga Ugglan | Klok som en coffeetablebok

Heja!

2014-01-21 @ 08:27:00
URL: http://fragaugglan.se
Postat av: En annanAnn

Go Girl! :-)

2014-01-21 @ 08:39:49
Postat av: SaraElisabetha

Du är helt jävla fenomal kvinna! Det är såna här gånger jag önskar att jag fick vara en del av din innersta krets för att sitta och prata hela natten lång vid köksbordet med ett glas vin!
Heja dig, så roligt med dessa inlägg!

Kram

2014-01-22 @ 22:13:18
Bloggen har flyttat till litendelavmig.se - det händer inget mer här!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0